Blog

Artikler om messer og markedsføring

Blog

by Leif Reinholdt Mogensen 10 Aug, 2020
Vanens magt er stærk og er svær at bryde. En gang imellem føler man bare, at der er behov for at prøve noget nyt i sin markedsføring. Problemet er desværre, at man har så travlt i sin hverdags rutiner, at det bliver nedprioriteret, hvorefter man vender tilbage til: ”vi gør som sidste gang med lidt finjustering”. Risikoen, for at man falder tilbage i samme stil og aktiviteter, er stor, hvis man kun involverer interne folk. Kort efter ærgrer man sig så over, at man ikke alligevel valgte anderledes og startede en proces sammen med en professionel udefra, der tør se anderledes på ens egen virksomhed. Nye øjne ser verden i et andet perspektiv. At ryste posen for at se, hvad der dukker op af nye vinkler på sin markedsføring, kan ofte vise helt nye tanker og budskaber, der rammer målgruppen bedre med større respons. Et veltilrettelagt briefingsmøde eller måske en workshop kan ret hurtigt give et velfunderet overblik over styrker, som bør anvendes i et markedsføringen. Hvad der er de bedste løsning handle udelukkende af omfanget af ens produkter eller services. Så derfor kvæl vanens magt og skab en ny anvendelig markedsføringsplatfom. Prøv noget nyt – og få større opmærksomhed Selvfølgelig har det sin pris at ændre stil og udtryk. Det vil Graphicmaster afhjælpe ved at tilbyde det første sparringsmøde gratis, hvor vi afstemmer kemien og lægger planer for jeres nye markedsføring.
by Leif Reinholdt Mogensen 12 May, 2020
Uanset hvilket firmalogo du betragter, så vil din underbevidsthed bearbejde dine indtryk. Bliver du fascineret af formerne og farvevalget, eller står hjernen med et forvirret udtryk, fordi designet er rodet og uden mening Kvalitet opleves af helhedsindtrykket Du ved ikke, hvor din virksomhed er om 10 år. Måske er den vokset til et stort og stærkt brand indenfor jeres fagområde. Hvis det sker, bør dit logo også udstråle samme udtryk. Måske bør du fra starten investere og få en mere gennemarbejdet løsning på dit brand. Det hjælper også til med at blive kendt, når logoet udstråler harmoni i designet i forhold til produkt og målgruppe. Kort og godt – et godt håndværk. Skide være med, at det er noget lort – bare det er billigt..! Ja, undskyld mit bramfrie sprogbrug, men nogle gange oplever jeg, at man har fået en person i familien eller vennekredsen til lave et logo for sig helt gratis, fordi ”vedkommende kunne lave noget kreativt med sin computer” …?! Tør du virkelig spare nogle tusinde kroner, og risikere at dit image ikke kan bære et kvalitetsstempel? Du har selvfølgelig sparet lidt penge – og dem får du brug for til ekstra markedsføring, der skal overbevise kunderne om, at du virkelig sælger kvalitet. Min vej til en løsning Igennem årene har jeg løst en hel del logoopgaver. For mig er det et godt håndværk, som skal planlægges og bearbejdes fra den mindste detalje til de store perspektiver. Først stiller jeg mig selv disse spørgsmål: hvem er målgruppen? Hvad kan produktet skabe af værdi for kunderne? Hvor bevæger vi os hen på farveskalaen? Hvilke geometriske figurer og skrifttyper skaber positive relationer til produktet og kunderne? Dernæst kigger jeg på inspirationskilder, som kan skubbe designet i den rigtige retning. Det kan være simple ting som f.eks. en lille komponentdel eller en karakteristisk form hos produkterne, som i sig selv kan være i øjnefaldende. Godt håndværk – kort og godt Når jeg har analyseret og overvejet ovennævnte, kan den kreative del begynde. De første skitser og idéer bliver tegnet og noteret på skitsepapir. Den gode gamle blyant kan stadig fremkalde magi på det grove papir. Jeg udfordrer altid mine første konklusioner og eksperimenterer med idéer, der går lidt i modsatte retning end mine første tanker. De fleste gange viser det sig, at jeg var på rette spor fra starten, men jeg må erkende, at jeg ind imellem finder en endnu bedre løsning, fordi jeg var lidt for hurtig i første omgang til at træffe et valg. Derfor bør processen tage tid – tid til ekstra overvejelser og vurderinger, så det rigtige valg træffes. Godt håndværk tager bare lidt længere tid. Fra grov skitse til rentegnet form Når processen flytter sig fra de grove skitser på papiret og over i de grafiske programmer på computeren, handler det om at gøre former og farver på logoet anvendelige i alle medier og på alle platforme. Et logo skal som udgangspunkt kunne tåle at blive renskåret i folie, trykt som rene Pantone-farver, skal harmonere selv i en sort/hvid version, fungere i 4-farvede CMYK-tryk og endelig skabe liv på alle online-medier i RGB eller HTML-farver (HEX). Derfor bør alle former så vidt muligt være skarpe og enkle i den rentegnede form – dog med nogle få meget nøje overvejede undtagelser – f.eks. hvis det giver mening, at der falder en blød skygge fra logoet, eller der arbejdes med farvegradienter (farver, der toner fra en farve og over i en anden eller i flere – som f.eks. i mit eget logo). Logopakke giver overblik Jeg har den holdning, at ting skal være nemme at tilgå og anvende. Det gælder også for et firmalogo. Jeg har valgt at levere mit færdige kundelogo i en logopakke, hvor de forskellige filer er opdelt i overskuelige mapper, så man som kunde ikke er i tvivl om, hvor man skal lede, hvis f.eks. et trykkeri eller et blad efterlyser et trykklart logo til 4-farvet tryk eller et web-medie skal bruge et logo i png- eller jpg-format til et webbanner. Vedlagt logopakken er selvfølgelig en beskrivelse (manual) af anvendelse i forhold til de forskellige varianter og farvekoder. Ønskes en endnu mere detaljeret brand-manual, udformes den efter kundens ønsker. Det kan være en mappe med perforerede farveprøvetryk på blank eller mat overflade til afrivning, som man kan udlevere til leverandører, der skal matche den ønskede farve – f.eks. til stoftryk, print på metal eller andre specialopgaver. Vil du vide, om dit brands udtryk kan skabe et stærk indtryk? Spørg mig. Jeg designer gerne et logo, der giver din virksomhed identitet. Leif Reinholdt Mogensen Art Director og indehaver af Graphicmaster Se andre eksempler på logodesign her > Nedenfor er vist en kundecase fra den første inspiration via skitse- og rentegningsprocessen til det færdige godkendte logo til PC Maskiner og deres 2 kendte brands; Eminent Pro og Spøttrup Hytten. Læs mere om PC Maskiner på www.pcmaskiner.dk
by Leif Reinholdt Mogensen 06 May, 2020
Du kan sikkert banke søm i væggen med dine sko – det tager bare meget længere tid, og du løber den risiko, at skoen fuldstændig går op i limningen, inden det lykkes. Hvis du ønsker succes, så brug det rigtige værktøj – også når det gælder at skaffe kunder. Iværksætteri og opstart af virksomhed kræver investering – også i markedsføring Det starter med en god idé og lysten til at stå på egne ben. Derfra går vejen til en rådgiver på det lokale erhvervskontor, videre til en revisor for at lave budget og til sidst i banken for at skaffe kapital. Der skal skaffes penge til værktøj, maskiner, udstyr, møbler, it-udstyr eller andet. Dit fokus er på at få etableret faciliteterne til at rumme en ny virksomhed, så du kan komme i gang med din drøm om egen virksomhed. Men hov – hvor bliver kunderne af? Markedsføring er en investering som alt andet, du skal skaffe kapital til – måske endda det vigtigste. Desværre er det den begynderfejl, som mange begår – ofte fordi pengeinstitutter helst ikke stiller kapital til rådighed uden at have noget at få sikkerhed i, såsom bygninger, maskiner, biler o.lign. Den kloge iværksætter afsætter rigeligt på budgettet. Det er bedre at komme godt fra start og få flere kunder så hurtigt som muligt, end at humpe afsted og løbende blive nødt til at bede banken om yderligere kredit til driften. Netværk er godt – men sjældent nok Hvis du er heldig, så har du et stærk netværk, som er opbygget gennem årene. Du kan måske få netværket til at udbrede budskabet om din nystartede virksomhed via sociale medier og i deres egen omgangskreds – og det skal du selvfølgelig benytte dig af. Ofte rækker det desværre ikke til at skaffe de nødvendige kunder til et salg, der giver penge i kassen. Markedsføring er lige så vigtigt for din fremtid som en hammer, en computer, dit kloge hoved, eller hvad der nu kræves for at kunne levere dit produkt. Hvis ikke dine potentielle kunder ved, at din virksomhed findes, så opsøger de dig heller ikke. Markedsføring koster – både tid og penge. Uden kunder er der ingen virksomhed. Så kort kan det siges. Hvis det ikke lykkes, så har det virkelig kostet dig penge. Graphicmaster hjælper virksomheder med at finde den rigtige vinkel på kommunikation, så den er målrettet direkte mod dine kunder ud i alle medier. Lad os snakke om din fremtid.
by Leif Reinholdt Mogensen 15 Apr, 2020
Det skete under finanskrisen. Det sker nu igen under corrona-krisen. Væksten stagnerer og dykker måske endda den kommende tid. Hele verdensmarkedet er sat på standby. Virksomhederne gør alt for at skaffe likvid kapital, og derfor kigger man overalt for at finde besparelser. Hvor kan vi spare? Det første sted, man sparer, er som regel på markedsføringsomkostningerne, for her kan man opnå en gevinst her og nu. Det samme sker på alle andre områder. Man sparer på personaleudgifterne, reducerer mandskabet så meget som muligt og skærer alt overflødigt fedt fra. Det er en helt naturlig reaktion, når man uventet får en udfordring med at opretholde sin omsætning og indtjening. Men er det klogt - og er der andre muligheder? Få alligevel råd til markedsføring Graphicmaster har valgt at lancere et rabattilbud til nye kunder. Du får 20% rabat på alle timer på den første samlede ordre på timer udført af Graphicmaster, der samlet udgør mere end 15.500 kr (ekskl. moms). Graphicmaster tilbyder kreativ sparring, Art Direction, grafisk design, tekstskrivning, fotografering og rentegning klar til brug i medier. Man kan kalde det hjælp til selvhjælp Som kunde sparer du penge og tærer derved ikke så hårdt på likviditeten, og Graphicmaster fastholder et flow af spændende kommunikationsopgaver i en ellers mere sløv periode. Rettidig markedsføring fastholder kunder Under kriser vil nogle virksomheder bukke under, og kunderne vil derfor kigge sig om efter nye leverandører. Andre vil formå at sælge sig selv sig ind hos nye kunder – måske dine. Selv under kriser vil man følge med i strømmen af relevante informationer, der kommer via forskellige medier og kanaler. Det kan være målrettede directmail-kampagner, hvor man sender relevante information og reklame til udvalgte kundesegmenter, som man ønsker at komme i dialog med – f.eks. i form af et salgbrev vedlagt brochuremateriale med henvisning til en webside samt en kontaktperson – selvfølgelig kombineret med en onlinekampagne, som f.eks. Google Adwords, Facebook eller lignende. Har man fået tilladelse af kunder og kundeemner til at sende reklamemateriale, så vælger man selvfølgelig primært en elektronisk directmail-kampgane for at spare på budgettet. Man bør dog alligevel overveje om noget på print sendt i post direkte til et kundeemne ikke kan virke meget stærkere. Det bør overvejes i hvert enkelt tilfælde. Det handler om at være synlig Hvis der kommer for meget 'støj på linjen', kan kunder pludselig miste fokus på din virksomhed og flytte ordrer til konkurrenten. Det går ikke. Derfor tilbyder Graphicmaster fremover 20% rabat på kreative timer til nye kunder på den første samlede ordre. Så kan du få mere ud af dit marketingbudget. På den måde mister du forhåbentlig ikke kunder og dermed dit fundament for overlevelse. Læs mere om 20% rabat her >
by Leif Reinholdt Mogensen 03 Mar, 2020
Vi vil så gerne fortælle det hele på en gang, men det kan man ikke, med mindre man sidder overfor kunden i et møde, med god tid til at forklare alle de gode fordele ved ens eget produkt og services. Men vejen til et møde face-to-face kan være lang og besværlig. Forhandlernet kræver dobbeltsalg Skal du sælge produkter via forhandlere er udfordringen endnu større. Du skal sælge produktet to gange: en gang til forhandleren og en til slutkunden. Ofte har forhandlere brug for det gode salgsargument overfor slutkunden, og det kan man arbejde målrettet med. Sådan blev en udfordring løst Situationen var netop sådan for Fransgård Maskinfabrik A/S i Fredbjerg i Vesthimmerland. De har i over 50 år udviklet og produceret maskiner til montage på traktorer til at udføre arbejde på marker, i skove og på mindre veje (Primært grus- og skovveje). De stod som mange gange tidligere at skulle deltage på en stor international messe for at præsentere produkter. Kendt produkt havde større markedspotentiale Et af Fransgård kendte produkter er et planeringsskær (også kaldet en vejhøvl). Modellen findes i flere varianter og med masser af ekstrafunktioner. Produktet er kendt for høj kvalitet til en fornuftig pris. Der er nogle konkurrenter på markedet, men en screening af det det tyske marked viste, at der var en potentiel større markedsandel at opnå for Fransgård. Hvorfor i alverden skal jeg købe et planeringsskær? Et planeringsskær har mange tekniske finesser og mulighed for tilkøb af ekstra funktioner, der øger produktets kvalitet i at udføre opgaven. Planeringsskæret hjælper dog ikke direkte på produktionen i et landbrug: Køerne giver ikke mere mælk. Grisene vokser ikke hurtigere og udbyttet af afgrøderne bliver ikke større. Så hvorfor overhovedet købe et planeringsskær? Miniworkshop gav afklaring Gennem en miniworkshop blev alle produktets styrker diskuteret og vurderet. Var der en funktion, der stak ud og gav en unik fordel? Var produktet i sig selv unikt? Hvad gjorde konkurrenterne i deres markedsføring? Alt blev vendt og drejet for at finde den rigtige vinkel på en fordel, som kunden kan forstå. De skjulte omkostninger er løsningen I den daglige drift er ‘effektivitet’ nøgleordet til at skabe en god bundlinie. Ansatte med en effektiv tidsudnyttelse og maskiner, der ikke bliver unødigt hurtigt slidt op. Netop det, er de skjulte omkostninger, som kan reduceres ved, at et planeringsskær holder mark- og grusveje jævne. Maskinerne kan køre hurtigere med mindre slidtage, da der ikke er store huller, der sinker farten og belaster udstyret ekstra meget. Medarbejderne kan udføre markarbejdet på kortere tid og belastet ikke fysisk så hårdt på kroppen af rystelser og stød, og maskinernes udgifter til vedligeholdelse minimeres. Nedbrud af maskineriet minimeres også. Lige her mister du tusindvis af kroner! Det blev overskriften, der skulle fange opmærksomhed på messen – også hos forhandlerne. De fik nu et meget konkret budskab at sælge produkter på. Derefter var opgaven, at få budskabet designet og tilpasset til alle relevante medier. Salget øges markant Ting ta’r tid – også at øge salget. Men gennem vedholdende markedsføring med samme budskab kom ordrerne efter ca. 2 år og ordremængden på planeringsskær har siden da været langt højere end tidligere. Budskabet gentages igen og igen, så fokus fastholdes. Nedenfor ses eksempel på roll-up (85 x200 cm) samt stort banner 250 x 400 cm) på Agromek-messen:
by Leif Reinholdt Mogensen 26 Feb, 2020
Det var med stor spænding, at jeg midt i februar besøgte Euroshop 2020 i Düsseldorf i Tyskland. Var der nye og spændende produkter og kunne jeg skaffe nogle gode kontakter? Var det muligt at få lov til at kigge lidt nærmere i krystalkuglen og se, hvad fremtiden bringer? Messen afholdes hvert tredje år og er en af verdens største udstillingsvinduer med fokus på messe- og butiksindretning. Der kan ske meget på tre år, og jeg blev ikke skuffet. Et overflødighedshorn af udstyr Med knap halvanden dag afsat til besøget handlede det om at være målbevidst i sin udvælgelse. Jeg havde på forhånd udset nogle specifikke områder / haller jeg ville gennemgå. Mange af mine kunder deltager selv på messer og efterlyser derfor løsninger, der på samme tid er fleksible og brugbare og samtidigt kan holde messebudgettet nede. Derfor var første mål at se, hvad der måtte være af nye ting. Jeg kan sige, at udvalget ikke er blevet mindre. Der er snarere blevet flere varianter af det samme. De lette PopUp-systemer kan købes i alle mulige former – alle med en fordel, at de er lette at transportere og hurtige at stille op og pakke ned. Det er en billig og effektiv måde at deltage på messer. Den levende stand Går man over i de mere solide opbygninger, så er den største trend LED-paneler. LED-paneler monteres på aluminiumsrammer – både lige og buede – og danner en vægflade, der i første omgang er en halvblank, glasagtig overflade. Kobler du så interaktivt udstyr på, så får du pludselig en stand, der virker levende og tiltrækkende. Det gør det muligt at bygge en hel stand med vægge, hvor budskaberne skifter i et sammenhængende set-up. Panelerne kan let kombineres med en almindelig vægflade med tryk, så kun udvalgte dele bliver levende billeder. En blanding af film, animation og stillbilleder danner rammen om kommunikation, der kan programmeres til at skifte med intervaller. Derved skaber man blikfang, der får folks opmærksomhed. Selv gulvet bliver levende Man er gået endnu skridtet videre og fremstillet LED-paneler som gulvsektioner. Så kan du pludselig opleve, at du det ene øjeblik går ude på vandet og det andet øjeblik i en ørken. Her er det kun fantasien – og pengepungen – der sætter grænser. Der er ingen tvivl om, at hvis man vil ofre flere penge på en løsning med LED-skærme, så kan man opnå en meget større effekt, end hvis man blot har ophængt en enkel storskærm på en væg. Hele væggen bliver levende. Pris kontra effekt Udfordringen for at LED-panelerne bliver en succes er, at prisen reduceres. Det er en dyr løsning, da det ikke er nok at købe eller leje de meget kostbare panelvægge. Der skal også produceres interaktivt indhold til at blive afspillet på panelerne. Hvis du har et rimeligt stort messebudget og deltager på få, store internationale messer med andre store konkurrenter bør du overveje denne løsning. Du kan vælge en mere enkel og dermed billigere grundopbygning af standen, og så i stedet bruge de levende budskaber til at skabe blikfang og kommunikation. Måske I på den måde kan blive trend-sættere. Der er dog allerede begyndt at dukke nogle nye producenter af LED-paneler op. De tilbyder billigere løsninger som samtidig er kompatible med de eksisterende panelvæggesystemer. Jeg vurderer, at markedet for LED-paneler om tre år har ændret sig væsentligt, og at vi vil se mange flere udbydere på Euroshop 2023.
by Torben Kjær, KontOrdet 24 Feb, 2020
Det er som med forestillingen på teateret: den rigtige lyssætning styrer publikums opmærksomhed det rigtige sted hen. Ved indgangen til en messe eller udstilling mødes den besøgende af et bombardement af sanseindtryk. Udstillerne kæmper på mere eller mindre udspekulerede måder om opmærksomhed. For det er jo det, det hele handler om: at placere sig i de forhåbentlig kommende kunders bevidsthed som en troværdig og pålidelig samarbejdspartner og leverandør. Som sollys i skoven Når den besøgende træder ind i en messehal er det som at stå i udkanten af den store skov: han forsøger som det første at skabe overblik, at skabe et kort over færdselsårer, områder og ind- og udgange, så man kan finde ud igen. Og noget at det, øjet søger som det første, er lys! Solstråler, der gennemskinner løvhanget, suger vores opmærksomhed til sig og trækker nærmest i os som en magnet. I messehallen er en af de effekter, som har mange virksomheder endnu ikke har set det fulde potentiale i, netop lys. Støvet hygge eller klart fokus Den store afgrænsede men alligevel åbne stand er med velvalgt, varmt lys i sig selv en invitation til at træde ind og falde til ro. Gæsten bliver præget af stemningen og er åben for nye informationer og indtryk. Modsat kan man fylde nok så mande dyre messemoduler og møbler ind på en stand uden den store effekt, hvis belysningen er uinteressant og neonrørsagtigt kedelig - og standens værter skal begynde samtalen op ad bakke fra allerførste kontakt! Belys behersket og begrænset Det er naturligvis med lys som med alt andet: for lidt og for meget ødelægger helheden. Uhæmmet brug af lyseffekter giver et ”tivoliseret” udtryk, som ikke virker befordrende for ret meget. Hensynet til nabostandene gør også, at der skal tænkes i rammer og begrænsninger. Bevægelige lyslogoer (gobo) skal bruges med omtanke, men brugt rigtigt, kan det virke som inspirerende effekter. Mindre er mere Udfordringen for designeren af standen er klar: der skal bruges det rigtige lys, nok af det og ikke for meget. Men når det hele spiller sammen, gør det indtryk! Og den velplacerede spot på det relevante produkt, placeret på den rigtige stander står stadig på nethinden – som sollysningen i skoven og fingerringen hos guldsmeden!
by Leif Reinholdt Mogensen 24 Feb, 2020
En erfaren ”messebisse” ved godt, at succesfuld messedeltagelse kræver grundig forberedelse. Er det første gang, du vælger at bruge messen som din salgskanal, er det vigtigt, at du gør dit hjemmearbejde grundigt. Med en gennemtænkt plan og grundig forberedelse bliver du godt rustet til at træde ind på ”slagmarken” i messehallen. Det er her, det store slag om kundernes opmærksomhed udkæmpes. Før, under og efter messen Som altid skal fokus rettes mod dit eksistensgrundlag; Hvem er din kunde? Hvad tilbyder du, som kunden potentielt har brug for? Hvor møder jeg mine kunder? ”Selvfølgelig har jeg svaret på det”, tænker du sikkert, og det ved du helt sikkert også det meste af vejen. Udfordringen er bare, at på slagmarken i messehallen står mange andre, som konkurrerer med dig om kundernes opmærksomhed. Derfor skal din kommunikation med kunderne ramme lige i plet. Kort, enkel og målrettet. Det gælder både før, under og efter messen. Din messestand er reelt kun en del af hele ”messen”, og kampen starter længe før. Før messen – gør dine kunder nysgerrige I virkeligheden starter det allerede måneder før messen åbner for publikum. Messearrangører sender en massiv strøm af informationer ud om messen og dens tema. De faglige interesserede begynder at læse, hvad der rør sig i branchen og er derfor mere opmærksomme på noget nyt og anderledes. Det er her, du ”varmer op under” potentielle kunder. Giv dem noget, der pirrer deres nysgerrighed, så de absolut skal besøge din stand på messen. Du kan annoncere på messens web-side. Hvis du har mulighed for at skaffe personlig kontaktdata på potentielle kunder, så send noget på skrift til dem via – ja med almindelig ”snail mail”. At modtage brevpost er i dag så sjældent, at det i sig selv skaber opmærksomhed. Kan du samtidigt tviste dit budskab på en anderledes facon, øges nysgerrigheden yderligere, så de simpelthen MÅ besøge din stand for at få forklaringen. Undersøg hvilke medier du kan anvende til at skabe interesse med. Under messen – giv kunden forløsning Et budskab, der hænger sammen fra første invitation/budskab til kunden står på standen for at finde svaret, fungerer bedst, når den fortæller den gode historie med kunden i centrum. Ser kunden sit problem løst hos din virksomhed, er ordren allerede på vej. Derfor er budskabet første prioritet på din stand. Det skal være tydeligt og klart – gerne med store plancher med det forløsende budskab. Et standpersonale ”bevæbnet” med viden og indsigt i kundens situation er godt rustet til at formidle viden til kunden. Det skaber tryghed. Derfor er forberedelse af personale på standen altafgørende for succes. Desuden påvirker forskellige medier kunden til at søge din ekspertise, som f.eks. AV-udstyr til video eller PowerPoints. Det kan være tryksager – igen indeholdende standens tema – gerne med den skæve vinkel. Det kan være give-aways, gimmicks, events, etc. Blot skal det give mening i forhold til kundens behov. Efter messen – kunden får ikke lov at glemme Når messen er ovre, venter det fyldte skrivebord hjemme på kontoret. Selvfølgelig er der opgaver man skal kigge på efter flere dage væk fra kontoret. Lige præcis her er det vigtigt at du allerede længe før messen har forberedt et nyt ”angreb” på kunderne, så de ikke glemmer dig. Først og fremmest skal alle besøgende, som du har haft kontakt med under messen, have tilsendt en ”Tak for besøget”-hilsen. Igen skal temaet fra standen gentages – nu i en tilpasset udgave. De er allerede lavet klar, så det er blot at få lagt kontakter ind i din database og så sende det afsted. Efterfølgende følges op på telefon. Målrettet og målbart Ved at tænke messen hele vejen rundt sparer du tid og resurser undervejs, fordi alt er forberedt og klargjort inden messen. Find et klart tema/budskab som dine kunder fanges af og gennemfør det igennem alle messens faser. Anvend få men relevante medier til at nå kunden. Brug gerne ekstern sparring for at få nye øjne på dig og dine kunder.
by Leif Reinholdt Mogensen 24 Feb, 2020
I min daglige kontakt med virksomheder, der anvender messer som en del af deres markedsføring, oplever jeg tit konflikten mellem at anvende en modulstand og en designstand. Mange tror fejlagtigt, at en designstand er bedre end en modulstand. Sådan behøver det ikke at være. MODULSTAND MINIMERER OMKOSTNINGERNE Modulstand betyder blot, at basisopbygningen er konstrueret af nogle standardelementer – typisk i aluminium, plast eller træ. Fordelen er, at de er lette at håndtere, billige i anskaffelse og lette at tilpasse til forskellige standstørrelser. Der findes i dag masser af forskellige systemer – både i aluminium, plast og træ. Hvad man skal vælge er ofte smag og behag – blandet med nogle rationelle vurderinger. PLADS TIL KOMMUNIKATION Der er dog én afgørende forskel, og det er størrelsen på de plancher man fremstiller. På plast og træsystemerne monteres de oftest direkte på modulet. Det kræver, at man enten river printet af igen, hvis man skal på messe i et andet land og udstille med et andet sprog, eller investerer i ekstra moduler beregnet til montage af ny fangende kommunikation. Ved meget store sektioner øges vægten og håndtering af de store plader besværliggøres. Til gengæld kan man let stable sektioner ovenpå og ved siden af hinanden – afhængig af behovet. Min erfaring fortæller mig, at med kraftige aluminiumssystemer kan man opbygge væsentligt større rammer, hvorpå man udspænder store banner. Printstørrelsen på disse banner er de senere år vokset fra 1 – 2 meter og op til 5-6 meter i bredden – i endeløse baner. Dog vil det ikke være hensigtsmæssigt at arbejde med større flader end 3 x 5/6 meter. Med en enkel opbygning kan man altså lave store flader til kommunikation – som tager meget mindre tid at opbygge. FLEKSIBILITET ØGER UDNYTTELSE Med et modulsystem opnår man fleksibilitet, specielt hvis man deltager på forskellige messer rundt omkring i verden. Nogle steder må man bygge højt – andre ikke. Ofte har man forskellige standstørrelser. Derfor er fleksibilitet vigtig. Ved at anvende et kendt aluminiumssystem, som f.eks. Octanorm eller SYMA, vil man let kunne skaffe nye dele hos en forhandler i det land, man udstiller, hvis man skulle stå og mangle en del. Desuden kender mange lokale messefirmaer til systemerne og kan evt. hjælpe dig med at opbygge og nedtage standen. DESIGNSTAND FREMHÆVER DIT BRAND Designstande er specielt tilpasset din virksomhed. Her har designeren/arkitekten udformet et unikt design baseret på netop dine ønsker og krav, tilsat et designudtryk, der skal underbygge dit brand. DESIGN SKABER PROFIL I nogle tilfælde er det ligefrem en styrke, at du anvender en designstand til dine messer. Specielt hvis du har et stærkt brand, hvor design er et væsentligt salgsargument. Desuden kan du stille særlige krav til præsentationen af dine produkter. Har du et stort messebudget og deltager du på flere nogenlunde ensartede messestande, så kan en designstand sagtens tjene sig ind på den lange bane. Samtidigt bevarer du din virksomheds unikke udtryk. Designstande er fremstillet med fokus på finish og kvalitet. Kvalitet og pris følges som regel ad, så derfor er investeringen forholdsvis større end ved modulstande. Omkostningerne til håndtering af standen afhænger helt af, om man i designet har tænkt fleksibilitet og nem montage ind i løsningen. Derfor er det vigtigt, at få drøftet alle detaljer igennem ved en designstand, før man begynder at tegne. NICE TO HAVE – NEED TO HAVE Om det er den ene eller den anden messeløsning, man vælger, bør afhænge af rationelle betragtninger. Hvem er vores målgruppe? Hvordan opfattes vores brand i kundernes øjne? Kan vi ændre på vores messedeltagelse og få mere ud af vores budget? En gang imellem er det sundt at ’ryste posen’ og vende vrangen ud af den for at sikre, at alle lodder kommer i spil igen. Måske kan nye tanker og nye synsvinkler på jeres messestand skabe fornyet energi til at træffe valget, om det skal være modulstande eller designstande, I skal benytte fremover. Skribent: Leif Reinholdt Mogensen, Art Director, Grafisk designer, Merkonom og indehaver af Graphicmaster
Share by: