I min daglige kontakt med virksomheder, der anvender messer som en del af deres markedsføring, oplever jeg tit konflikten mellem at anvende en modulstand og en designstand. Mange tror fejlagtigt, at en designstand er bedre end en modulstand. Sådan behøver det ikke at være.
MODULSTAND MINIMERER OMKOSTNINGERNE
Modulstand betyder blot, at basisopbygningen er konstrueret af nogle standardelementer – typisk i aluminium, plast eller træ. Fordelen er, at de er lette at håndtere, billige i anskaffelse og lette at tilpasse til forskellige standstørrelser. Der findes i dag masser af forskellige systemer – både i aluminium, plast og træ. Hvad man skal vælge er ofte smag og behag – blandet med nogle rationelle vurderinger.
PLADS TIL KOMMUNIKATION
Der er dog én afgørende forskel, og det er størrelsen på de plancher man fremstiller. På plast og træsystemerne monteres de oftest direkte på modulet. Det kræver, at man enten river printet af igen, hvis man skal på messe i et andet land og udstille med et andet sprog, eller investerer i ekstra moduler beregnet til montage af ny fangende kommunikation. Ved meget store sektioner øges vægten og håndtering af de store plader besværliggøres. Til gengæld kan man let stable sektioner ovenpå og ved siden af hinanden – afhængig af behovet.
Min erfaring fortæller mig, at med kraftige aluminiumssystemer kan man opbygge væsentligt større rammer, hvorpå man udspænder store banner. Printstørrelsen på disse banner er de senere år vokset fra 1 – 2 meter og op til 5-6 meter i bredden – i endeløse baner. Dog vil det ikke være hensigtsmæssigt at arbejde med større flader end 3 x 5/6 meter. Med en enkel opbygning kan man altså lave store flader til kommunikation – som tager meget mindre tid at opbygge.
FLEKSIBILITET ØGER UDNYTTELSE
Med et modulsystem opnår man fleksibilitet, specielt hvis man deltager på forskellige messer rundt omkring i verden. Nogle steder må man bygge højt – andre ikke. Ofte har man forskellige standstørrelser. Derfor er fleksibilitet vigtig. Ved at anvende et kendt aluminiumssystem, som f.eks. Octanorm eller SYMA, vil man let kunne skaffe nye dele hos en forhandler i det land, man udstiller, hvis man skulle stå og mangle en del. Desuden kender mange lokale messefirmaer til systemerne og kan evt. hjælpe dig med at opbygge og nedtage standen.
DESIGNSTAND FREMHÆVER DIT BRAND
Designstande er specielt tilpasset din virksomhed. Her har designeren/arkitekten udformet et unikt design baseret på netop dine ønsker og krav, tilsat et designudtryk, der skal underbygge dit brand.
DESIGN SKABER PROFIL
I nogle tilfælde er det ligefrem en styrke, at du anvender en designstand til dine messer. Specielt hvis du har et stærkt brand, hvor design er et væsentligt salgsargument. Desuden kan du stille særlige krav til præsentationen af dine produkter. Har du et stort messebudget og deltager du på flere nogenlunde ensartede messestande, så kan en designstand sagtens tjene sig ind på den lange bane. Samtidigt bevarer du din virksomheds unikke udtryk.
Designstande er fremstillet med fokus på finish og kvalitet. Kvalitet og pris følges som regel ad, så derfor er investeringen forholdsvis større end ved modulstande. Omkostningerne til håndtering af standen afhænger helt af, om man i designet har tænkt fleksibilitet og nem montage ind i løsningen. Derfor er det vigtigt, at få drøftet alle detaljer igennem ved en designstand, før man begynder at tegne.
NICE TO HAVE – NEED TO HAVE
Om det er den ene eller den anden messeløsning, man vælger, bør afhænge af rationelle betragtninger. Hvem er vores målgruppe? Hvordan opfattes vores brand i kundernes øjne? Kan vi ændre på vores messedeltagelse og få mere ud af vores budget?
En gang imellem er det sundt at ’ryste posen’ og vende vrangen ud af den for at sikre, at alle lodder kommer i spil igen. Måske kan nye tanker og nye synsvinkler på jeres messestand skabe fornyet energi til at træffe valget, om det skal være modulstande eller designstande, I skal benytte fremover.
Skribent: Leif Reinholdt Mogensen,
Art Director, Grafisk designer, Merkonom og indehaver af Graphicmaster