salgs-og leveringsbetingelser

Salgs- og leveringsbetingelser for Graphicmaster

- herunder også Lej-en-kreativ.dk

Almindelig del

Nedenstående salgs- og leveringsbetingelser finder anvendelse mellem bestilleren og Graphicmaster i det omfang, de ikke fraviges ved udtrykkelig aftale herom mellem parterne.


1. Tilbud og aftale

1.1. Tilbud er bindende for leverancen i 1 måned fra tilbudets dato at regne.

1.2. Aftale er indgået, når bestillerens accept er modtaget af Graphicmaster. I tilfælde, hvor bestilleren ikke afgiver udtrykkelig accept, er aftalen indgået, når Graphicmaster har afgivet ordrebekræftelse af en modtaget bestilling. Såfremt bestilleren mener, at der er uoverensstemmelser mellem ordrebekræftelsen og aftalen, skal bestilleren inden fire dage efter ordrebekræftelsens dato give besked herom. I modsatfald accepterer bestilleren ordrebekræftelsen som udtryk for parternes aftale.


2. Pris

2.1. Alle priser er ekskl. moms

2.2. Alle priser er afgivet på grundlag af det på datoen for afgivelse af tilbud eller ordrebekræftelse gældende niveau for lønninger, materialepriser og øvrige omkostninger.

2.2.1. Har bestilleren anmodet Graphicmaster om at udarbejde skitser, layout, rentegning, tekstforslag, prøvetryk, cromalin m.m. er Graphicmaster berettiget til at få dette arbejde betalt.

2.2.2. Såfremt der i tiden frem til leverancens gennemførelse er indtrådt prisstigninger i lønninger, materialepriser, offentlige afgifter eller øvrige omkostninger, er Graphicmaster berettiget til at regulere prisen med sådanne dokumenterede stigninger.

2.2.3. Såfremt der i tiden frem til leverancens gennemførelse er indtrådt fald i lønninger, materialepriser, offentlige afgifter eller øvrige omkostninger, er bestilleren berettiget til at regulere prisen med sådanne dokumenterede fald.

2.2.4. Priser i fremmed valuta er baseret på den på tilbuds- eller ordrebekræftelsesdatoen gældende valuta i danske kroner. Graphicmaster forbeholder sig ret til ved kursændringer før betaling at ændre prisen tilsvarende.

2.3. Ud over den tilbudte eller aftalt pris er Graphicmaster berettiget til at kræve betaling for:

2.3.1. Arbejde, der påløber som følge af, at det grundmateriale, bestilleren har givet Graphicmaster, viser sig at være ufuldstændigt, uegnet eller mangelfuldt, eller der foretages rettelser i det leverede materiale, efter at arbejdet er påbegyndt.

2.3.2. Overarbejde eller andre foranstaltninger, som aftales med bestilleren efter aftalens indgåelse.

2.4. Alle priser er beregnet for levering ab fabrik. Omkostninger til transport ud over pladsens grænser og til transportforsikring herfor, betales af bestilleren ud over den aftalte pris, jf. pkt. 3.3.

2.5. Ønsker bestilleren, og påtager Graphicmaster sig at opbevare færdigt arbejde eller ejendom, som ikke er Graphicmaster, betaler bestilleren vederlag herfor ud over den aftalte pris.


3. Levering

3.1. Med de i pkt. 3.2. nævnte forbehold finder levering sted på den med bestilleren aftalte tid. Er ingen sådan leveringstid aftalt, finder levering sted, når Graphicmaster arbejde er færdigt.

3.2. Forsinkes eller forhindres levering på grund af nogen af de i pkt. 8.1. nævnte omstændigheder eller bestillerens handling eller udeladelse, har Graphicmaster ret til en tilsvarende forlængelse af leveringstiden eller at hæve aftalen.

Skulle en begivenhed som ovennævnte bevirke, at opfyldelse af Graphicmaster ´ leveringsforpligtelser fordyres for Graphicmaster, er Graphicmaster dog forpligtet til gennemførelse af disse, såfremt bestilleren erklærer at ville holde Graphicmaster skadesløs ved betaling af den af Graphicmaster beregnede merpris.

3.3. Leveringsstedet er Graphicmaster forretningslokale bortset fra pladskøb, hvor leveringsstedet er bestillerens forretningslokale. Al forsendelse ud over pladsens grænser sker på bestillerens regning, jf. pkt. 2.4., og risiko.

Graphicmaster er forpligtet til på bestillerens anmodning og for dennes regning, jf. pkt. 2.4., at tegne ønsket transportforsikring.


4. Betaling

4.1. Medmindre andet er aftalt, skal betaling ske inden 8 dage efter fakturadato.

4.2. Der påløber rente fra forfaldsdagen med Graphicmasters til enhver tid gældende rente.

4.3. På Graphicmaster anmodning er bestilleren til enhver tid pligtig at stille bankgaranti til sikkerhed for betaling. Fremsættes anmodningen efter aftalens indgåelse, er Graphicmaster forpligtet til at friholde bestilleren for enhver udgift forbundet hermed.

4.4. Er bestillerens forhold årsag til, at en aftale ikke kan gennemføres kontinuerligt, er Graphicmaster berettiget til delvis fakturering.

4.5 Uanset produktionstiden for aftalte opgaver bliver kunden ved udgangen af hver måned faktureret efter medgået tid og materialer.

4.6 Større projekter kan blive inddelt i 1/3 dels fakturering, hvor første rate falder ved ordrens igangsættelse.


5. Særlige betinger for Webshop

5.1. Graphicmaster modtager betaling via de betalingskort eller via faktura. Information om dette vil fremgår af betalingsinformationer på webshoppen. Ved betaling med betalingskort vil beløbet først blive trukket fra bestillerens konto, når varen/varerne sendes fra lageret. 

5.2. Alle priser på webshoppen er angivet i danske kroner ekskl. moms og forsendelsesomkostninger.

5.3. På alle materialekøb på webshoppen pålægges 3,99% miljøomkostning.

5.4. Når køb/bestilling på Graphicmasters Webshop er gennemført vil bestilleren modtage en bekræftelselses-email på købet.



6. Ejendomsret, ophavsret m.v.

6.1. Graphicmasters projekt- og styringsværktøjer, skabeloner, skitser, layout, rentegning, tekstforslag o.l., uanset med hvilken software eller teknik disse er fremstillet, og uanset på hvilken måde de opbevares, tilhører Graphicmaster og må ikke overlades til tredjemand.

6.2. Hvad Graphicmaster har tilvejebragt eller ladet tilvejebringe til brug for leverancen, det være sig forarbejdet eller mellemprodukter, såsom software, skemaer, skabeloner, reproduktions- og trykmedia, uanset med hvilken software eller teknik disse er fremstillet, og uanset på hvilken måde de opbevares, samt værktøj som stanse-, præge- eller svejseværktøj er Graphicmaster ´ ejendom og kan ikke efter arbejdets udførelse kræves udleveret. Dette gælder, uanset om det tilvejebragte måtte være særskilt faktureret.

6.3 Graphicmaster har således fuld ret til at benytte det leverede materiale i andre sammenhænge, herunder markedsføring m.v.


7. Forsinkelse

Indtræder forsinkelse, er bestilleren med det af pkt. 3.2. følgende forbehold kun berettiget til at hæve aftalen, såfremt han samtidig med aftalens indgåelse har præciseret betydningen af, at levering sker til nøjagtigt bestemt tid.


8. Mangler

8.1 Korrektur. Graphicmaster har intet ansvar for fejl, som bestilleren ikke skriftligt har rettet i korrektur eller prøvetryk. Det er altid kundens ansvar at gennemlæse og godkende alle af Graphicmaster udarbejdede tekster; d.v.s. kontaktdata, overskrifter, billedtekster, brødtekster og tekster på billeder samt at gennemse hele layoutet for fejl eller mangler i grafik, opsætning og billedanvendelse. Graphicmaster påtager sig ikke ansvaret for fejl, som er godkendt af kunden på tilsendte korrekturer.

Endelig korrektur til godkendelse fremsendes af Graphicmaster som pdf-filer, som kunden påfører rettelser direkte i pdf-filen i programmet Adobe Acrobat med markeringer eller via kundens eget print, der sendes retur. Ved pdf-filer skal kunden enten skrive en mail retur påført: dato, ”Godkendt” eller printe og sende eget print retur påført: dato, ”Godkendt” og underskrift.
Skulle der være rettelser i sidste korrektur påføres disse af kunden på printet med tydelige rettelser eller kommentarer eller alternativt e-mail disse retur til Graphicmaster med en nøjagtig beskrivelse af rettelsen. Derefter vil Graphicmaster fremsende en ny korrektur, der af kunden håndteres som ovenfor nævnt.

8.2. Mindre afvigelser fra godkendt prøve eller aftalt specifikation berettiger ikke bestilleren til prisafslag eller til at nægte at modtage det bestilte.

7.3. Graphicmaster har ret til en mere eller mindre levering på indtil +/-10% af aftalt oplag. I de tilfælde, hvor papir eller andet materiale er fremstillet specielt til ordren af andre end Graphicmaster, har Graphicmaster ret til en rimelig mere eller mindre levering ud over 10% af aftalt oplag, dog højest svarende til materialeleverandørens leveringsbetingelser.

8.4. Viser leverancen sig at være mangelfuld, er bestilleren pligtig til straks at reklamere herover. Undlades reklamationen, eller reklamerer bestilleren for sent, mister bestilleren adgangen til at gøre manglen gældende. Graphicmaster er berettiget til at afhjælpe en mangel, såfremt dette kan ske indenfor rimelig tid.

8.5. Såfremt bestilleren selv tilvejebringer papir eller andet til leverancen, hæfter Graphicmaster ikke for fejl eller mangler, der kan henføres dertil.


9. Ansvar

9.1. I tilfælde af forsinkelse og i tilfælde af mangler ved det leverede har Graphicmaster intet ansvar, hvor forsinkelsen eller manglen skyldes fejl i eller beskadigelse af produktionsudstyr, der bevisligt har forårsaget forsinkelse eller beskadigelse af produktionen, i tilfælde af arbejdskonflikter af enhver art og i øvrigt enhver omstændighed, som Graphicmaster ikke er herre over, såsom brand, vandskade, naturkatastrofer, krig, mobilisering eller uforudsete militærindkaldelser af tilsvarende omfang, rekvirering, beslaglæggelse, oprør, uroligheder, valutarestriktioner, mangel på transportmidler, almindelig vareknaphed, restriktioner på drivkraft, eksport- og importforbud og anden lignende force majeure situation.

9.2. Forsinkelse eller mangelfuld leverance er omfattet af den i pkt. 8.1. omhandlede ansvarsfrihed, hvis årsagen til underleverandørens forsinkelse eller manglende udførelse er en af de i pkt. 8.1. nævnte omstændigheder eller virksomhedens ophør.

9.3. I tilfælde af forsinkelse af eller i tilfælde af mangler ved det leverede hæfter Graphicmaster ikke for bestillerens driftstab, tab af avance eller andet indirekte tab, herunder tab som følge af bestillerens retsforhold over for tredjemand, jf. dog pkt. 8.4.

9.4. Graphicmaster er ansvarlig i tilfælde af, at et leveret produkt forårsager personskade eller volder skade på ting, hvis den pågældende genstand efter sin art sædvanligvis er beregnet til ikke erhvervsmæssig benyttelse og hovedsagelig er anvendt af skadelidte i overensstemmelse hermed. Graphicmaster er kun ansvarlig for erhvervstingskade, hvis det dokumenteres, at skaden skyldes, at han eller hans folk har begået en fejl, der ikke burde have være afværget ved bestillerens kontrol af de leverede produkter. Graphicmaster er dog aldrig ansvarlig for skade, der forvoldes på bestillerens eller andres produktion, på produkter, der emballeres i/etiketteres med de leverede produkter, eller på ting, i hvis fremstilling disse produkter indgår, med mindre det dokumenteres, at der fra Graphicmaster side er handlet med grov uagtsomhed. Graphicmaster hæfter aldrig for driftstab, avancetab og andet indirekte tab. I tilfælde af, at Graphicmaster i anledning af en erhvervstingskade bliver pålagt et ansvar over for tredjemand, der rækker ud over de fastsatte grænser for Graphicmasters ansvar, er bestilleren pligtig at holde Graphicmaster skadesløs herfor såvel som for sagsomkostninger.

9.5. Graphicmaster har intet ansvar for bestillerens manglende hjemmel til reproduktion, mangfoldiggørelse eller udgivelse af skrift, billeder, tegninger, mønstre, illustrationer, tekster, varemærker, andre forretningskendetegn og øvrigt vareudstyr, derunder formgivning eller andet, der kan være underkastet tredjemands rettigheder. Pådrager Graphicmaster sig ansvar overfor tredjemand i anledning af bestillerens manglende hjemmel til udnyttelse af tredjemands tilkommende rettigheder, holder bestilleren Graphicmaster skadesløs for et sådant ansvar.

9.6. Graphicmaster har intet ansvar for tab eller beskadigelse af ejendom, som f.eks. originaler, materialer o.l. som ikke er Graphicmaster ´ , men som er overladt denne af bestilleren med henblik på løsning af en aftalt opgave, eller med henblik på løsning af en aftalt opgave, eller med henblik på opbevaring, herunder på opbevaring af arbejder, Graphicmaster har udført, jf. pkt. 2.5. Graphicmaster er dog ansvarlig, såfremt det godtgøres, at tabet eller beskadigelsen skyldes grov uagtsom adfærd udvist af Graphicmaster eller dennes ansatte. Bestilleren må selv sørge for forsikring af genstanden imod skade og undergang.


10. Underleverandører

Graphicmaster er berettiget til helt eller delvis at lade arbejde udføre hos underleverandører.


11. Persondata

11.1. Bestilleren indestår for at opfylde samtlige forpligtelser i persondataforordningen for så vidt angår persondata, som måtte indgå i materialer eller løsninger, som skal varetages af Graphicmaster. Dette medfører bl.a., at bestilleren skal opfylde sin oplysningspligt over for registrerede personer. 


11.2. Graphicmaster er berettiget til at behandle og gemme persondata vedrørende individuelle kontaktpersoner hos bestilleren, herunder navn, kontaktoplysninger og hvilke produkter, der er købt.

 

11.3. Formålet med registrering og behandlingen af disse oplysninger er, at Graphicmasters kan opfylde sine forpligtelser, herunder eksempelvis administration af kunderelationer samt betalingstransaktioner, til at analysere og forbedre produkter og/eller til at sende information vedrørende Graphicmasters produkter, ydelser og arrangementer.

 

11.4. Graphicmaster opbevarer persondata i en identificerbar form så længe forretningsforholdet til bestilleren består. Persondata slettes, når de ikke længere er nødvendige i forhold til det formål, som var grunden til indsamling, behandling og opbevaring heraf, jf. ovenfor. Persondata kan dog behandles samt opbevares i en længere periode i anonymiseret form.

 

11.5. Personoplysninger indsamlet i forbindelse med gennemførelse af køb på Graphicmasters hjemmeside bliver dog gemt med oplysninger om, hvilke varer bestilleren har købt i 5 år fra udgangen af det regnskabsår, oplysningerne vedrører, jf. bogføringslovens § 10. 

 

11.6. Graphicmaster er berettiget til at hoste sin hjemmeside hos eksterne leverandører, som behandler persondata på Graphicmasters vegne og efter instruks fra samme. Persondata kan endvidere overlades til og behandles af samarbejdspartnere i forbindelse med administration af kundeforhold og markedsføring samt til transportører i forbindelse med levering af varer. Persondata kan også blive videregivet til betalingsformidlere til brug for transaktionsforhold.

 

Herudover kan det under visse omstændigheder og i henhold til lovgivningen være nødvendigt at videregive oplysninger til offentlige myndigheder, herunder retslige myndigheder. Oplysninger kan eksempelvis videregives til politiet i tilfælde af mistanke om svindel og lignende.  

 

11.7. Bestilleren har ret til at anmode den dataansvarlige om indsigt i og berigtigelse af personoplysninger eller begrænsning af behandling af personoplysninger, eller gøre indsigelse mod behandling samt ret til at dataportabilitet.  

 

11.8. Bestilleren har mulighed for at klage til Datatilsynet over behandling af persondata, hvilket skal ske til Borgergade 28, 1300 København K.



12. Periodiske skrifter

Hvis der med bestilleren af periodiske skrifter ikke er truffet anden aftale, gælder en opsigelsesfrist af 3 måneder for måneds- og kvartalsskrifter og 6 måneder for uge og 14-dages skrifter.


13. Købeloven

Dansk lovgivning herunder Købeloven finder anvendelse på nærværende aftale i det omfang, retstilstanden ikke er fastlagt i aftalens tekst eller i nærværende salgs- og leveringsbetingelser. En eventuel tvist vedrørende aftalens fortolkning eller vilkårenes opfyldelse og håndhævelse kan alene indbringes for danske domstole i overensstemmelse med danske værnetings regler.



Opdateret februar 2023

Share by: