by Leif Reinholdt Mogensen
•
12 May 2020
Uanset hvilket firmalogo du betragter, så vil din underbevidsthed bearbejde dine indtryk. Bliver du fascineret af formerne og farvevalget, eller står hjernen med et forvirret udtryk, fordi designet er rodet og uden mening Kvalitet opleves af helhedsindtrykket Du ved ikke, hvor din virksomhed er om 10 år. Måske er den vokset til et stort og stærkt brand indenfor jeres fagområde. Hvis det sker, bør dit logo også udstråle samme udtryk. Måske bør du fra starten investere og få en mere gennemarbejdet løsning på dit brand. Det hjælper også til med at blive kendt, når logoet udstråler harmoni i designet i forhold til produkt og målgruppe. Kort og godt – et godt håndværk. Skide være med, at det er noget lort – bare det er billigt..! Ja, undskyld mit bramfrie sprogbrug, men nogle gange oplever jeg, at man har fået en person i familien eller vennekredsen til lave et logo for sig helt gratis, fordi ”vedkommende kunne lave noget kreativt med sin computer” …?! Tør du virkelig spare nogle tusinde kroner, og risikere at dit image ikke kan bære et kvalitetsstempel? Du har selvfølgelig sparet lidt penge – og dem får du brug for til ekstra markedsføring, der skal overbevise kunderne om, at du virkelig sælger kvalitet. Min vej til en løsning Igennem årene har jeg løst en hel del logoopgaver. For mig er det et godt håndværk, som skal planlægges og bearbejdes fra den mindste detalje til de store perspektiver. Først stiller jeg mig selv disse spørgsmål: hvem er målgruppen? Hvad kan produktet skabe af værdi for kunderne? Hvor bevæger vi os hen på farveskalaen? Hvilke geometriske figurer og skrifttyper skaber positive relationer til produktet og kunderne? Dernæst kigger jeg på inspirationskilder, som kan skubbe designet i den rigtige retning. Det kan være simple ting som f.eks. en lille komponentdel eller en karakteristisk form hos produkterne, som i sig selv kan være i øjnefaldende. Godt håndværk – kort og godt Når jeg har analyseret og overvejet ovennævnte, kan den kreative del begynde. De første skitser og idéer bliver tegnet og noteret på skitsepapir. Den gode gamle blyant kan stadig fremkalde magi på det grove papir. Jeg udfordrer altid mine første konklusioner og eksperimenterer med idéer, der går lidt i modsatte retning end mine første tanker. De fleste gange viser det sig, at jeg var på rette spor fra starten, men jeg må erkende, at jeg ind imellem finder en endnu bedre løsning, fordi jeg var lidt for hurtig i første omgang til at træffe et valg. Derfor bør processen tage tid – tid til ekstra overvejelser og vurderinger, så det rigtige valg træffes. Godt håndværk tager bare lidt længere tid. Fra grov skitse til rentegnet form Når processen flytter sig fra de grove skitser på papiret og over i de grafiske programmer på computeren, handler det om at gøre former og farver på logoet anvendelige i alle medier og på alle platforme. Et logo skal som udgangspunkt kunne tåle at blive renskåret i folie, trykt som rene Pantone-farver, skal harmonere selv i en sort/hvid version, fungere i 4-farvede CMYK-tryk og endelig skabe liv på alle online-medier i RGB eller HTML-farver (HEX). Derfor bør alle former så vidt muligt være skarpe og enkle i den rentegnede form – dog med nogle få meget nøje overvejede undtagelser – f.eks. hvis det giver mening, at der falder en blød skygge fra logoet, eller der arbejdes med farvegradienter (farver, der toner fra en farve og over i en anden eller i flere – som f.eks. i mit eget logo). Logopakke giver overblik Jeg har den holdning, at ting skal være nemme at tilgå og anvende. Det gælder også for et firmalogo. Jeg har valgt at levere mit færdige kundelogo i en logopakke, hvor de forskellige filer er opdelt i overskuelige mapper, så man som kunde ikke er i tvivl om, hvor man skal lede, hvis f.eks. et trykkeri eller et blad efterlyser et trykklart logo til 4-farvet tryk eller et web-medie skal bruge et logo i png- eller jpg-format til et webbanner. Vedlagt logopakken er selvfølgelig en beskrivelse (manual) af anvendelse i forhold til de forskellige varianter og farvekoder. Ønskes en endnu mere detaljeret brand-manual, udformes den efter kundens ønsker. Det kan være en mappe med perforerede farveprøvetryk på blank eller mat overflade til afrivning, som man kan udlevere til leverandører, der skal matche den ønskede farve – f.eks. til stoftryk, print på metal eller andre specialopgaver. Vil du vide, om dit brands udtryk kan skabe et stærk indtryk? Spørg mig. Jeg designer gerne et logo, der giver din virksomhed identitet. Leif Reinholdt Mogensen Art Director og indehaver af Graphicmaster Se andre eksempler på logodesign her > Nedenfor er vist en kundecase fra den første inspiration via skitse- og rentegningsprocessen til det færdige godkendte logo til PC Maskiner og deres 2 kendte brands; Eminent Pro og Spøttrup Hytten. Læs mere om PC Maskiner på www.pcmaskiner.dk