Det var med stor spænding, at jeg midt i februar besøgte Euroshop 2020 i Düsseldorf i Tyskland. Var der nye og spændende produkter og kunne jeg skaffe nogle gode kontakter? Var det muligt at få lov til at kigge lidt nærmere i krystalkuglen og se, hvad fremtiden bringer?
Messen afholdes hvert tredje år og er en af verdens største udstillingsvinduer med fokus på messe- og butiksindretning. Der kan ske meget på tre år, og jeg blev ikke skuffet.
Et overflødighedshorn af udstyr
Med knap halvanden dag afsat til besøget handlede det om at være målbevidst i sin udvælgelse. Jeg havde på forhånd udset nogle specifikke områder / haller jeg ville gennemgå. Mange af mine kunder deltager selv på messer og efterlyser derfor løsninger, der på samme tid er fleksible og brugbare og samtidigt kan holde messebudgettet nede. Derfor var første mål at se, hvad der måtte være af nye ting.
Jeg kan sige, at udvalget ikke er blevet mindre. Der er snarere blevet flere varianter af det samme. De lette PopUp-systemer kan købes i alle mulige former – alle med en fordel, at de er lette at transportere og hurtige at stille op og pakke ned. Det er en billig og effektiv måde at deltage på messer.
Går man over i de mere solide opbygninger, så er den største trend LED-paneler. LED-paneler monteres på aluminiumsrammer – både lige og buede – og danner en vægflade, der i første omgang er en halvblank, glasagtig overflade. Kobler du så interaktivt udstyr på, så får du pludselig en stand, der virker levende og tiltrækkende. Det gør det muligt at bygge en hel stand med vægge, hvor budskaberne skifter i et sammenhængende set-up.
Panelerne kan let kombineres med en almindelig vægflade med tryk, så kun udvalgte dele bliver levende billeder. En blanding af film, animation og stillbilleder danner rammen om kommunikation, der kan programmeres til at skifte med intervaller. Derved skaber man blikfang, der får folks opmærksomhed.
Selv gulvet bliver levende
Man er gået endnu skridtet videre og fremstillet LED-paneler som gulvsektioner. Så kan du pludselig opleve, at du det ene øjeblik går ude på vandet og det andet øjeblik i en ørken. Her er det kun fantasien – og pengepungen – der sætter grænser.
Der er ingen tvivl om, at hvis man vil ofre flere penge på en løsning med LED-skærme, så kan man opnå en meget større effekt, end hvis man blot har ophængt en enkel storskærm på en væg. Hele væggen bliver levende.
Pris kontra effekt
Udfordringen for at LED-panelerne bliver en succes er, at prisen reduceres. Det er en dyr løsning, da det ikke er nok at købe eller leje de meget kostbare panelvægge. Der skal også produceres interaktivt indhold til at blive afspillet på panelerne. Hvis du har et rimeligt stort messebudget og deltager på få, store internationale messer med andre store konkurrenter bør du overveje denne løsning. Du kan vælge en mere enkel og dermed billigere grundopbygning af standen, og så i stedet bruge de levende budskaber til at skabe blikfang og kommunikation. Måske I på den måde kan blive trend-sættere.
Der er dog allerede begyndt at dukke nogle nye producenter af LED-paneler op. De tilbyder billigere løsninger som samtidig er kompatible med de eksisterende panelvæggesystemer. Jeg vurderer, at markedet for LED-paneler om tre år har ændret sig væsentligt, og at vi vil se mange flere udbydere på Euroshop 2023.